mainos
b

Sarjisbloggaajan vesiväritesti, osa 1: erilaiset paperilaadut

Teksti ja kuvat: Viivi Rintanen / Hulluussarjakuvia, hulluussarjakuvia.sarjakuvablogit.com. Yhteistyössä taiteilijan tavaratalo Tempera, tuotteet saatuja.

Linkki: Sarjisbloggaajan vesiväritesti, osa 2: Vesivärit

1b-viivirintanen-vesivaritesti

Testasin Temperan vesiväri- ja paperivalikoimaa sarjakuvatarkoituksiin. Olen ahkera vesivärilotraaja, sillä piirrän Hulluussarjakuvia-blogiani sekatekniikalla: tussaan lyijäriluonnoksen päälle Talensin Indian Ink -musteella käyttäen G-terää (Nikko). Tussauksen kuivuttua maalaan vesiväreillä päälle samalle originaalille. Korostan yksityiskohtia Pilotin mustalla kuulakärkikynällä, Sakuran Micron -mustekynillä ja valkoisella Gelly Roll -geelikynällä sekä lapsille tarkoitetuilla, mieluusti vesiliukoisilla tusseilla. Yhdistelmä on minulle kotoisa ja tekee töistäni tunnistettavia.

kuva1 (3)

Olen sopiva testaaja myös siksi, että runsasvetinen tekniikkani vaatii paljon välineiltäni.  Vuosien varrella olen testannut eri paperilaatuja sekä vesivärejä, mutta painin päivittäin muutamien ongelmien kanssa.

Vesimäärä voi rypistää paperin aaltoiseksi koppuraksi, joka on vaikea skannata tasaisesti. Intensiiviimpinä hetkinä saatan myös kuluttaa paperin puhki veden ja karkeiden piirtimien yhdistelmällä. Paperin reunojen teippaaminen ja kärsivällinen kuivumisen odottaminen auttavat, mutta eivät ole täysin ratkaisseet ongelmia.

Tässä postauksessa esittelen Temperalta testiin saadut paperit. Seuraavassa osassa testaan erilaisia vesivärejä arvioiden eri tuotteiden sopivuutta minulle tai toisenlaiselle maalarille.

Paperivalikoima

vesiväripaperit akvarellipaperi testi

Sarjakuvia voi värittää maalaten, jos paperi kestää koitoksen. Testasin 11 laatua, joista muutama oli etukäteen tuttu. Lähes kaikkiin papereihin testasin sekatekniikkaa, jossa ensin tussaan musteella ja maalaan päälle. Paperin ja testattujen värien ominaisuuden vaikuttivat teokseen joka lotratessa syntyi. Paperit ohuimmasta järeimpään:

  • transotype® Bleedproof Marker Pad (70g/m2)
  • Schoellershammer Fine Art / Reflex layout / (75g/m2)
  • Sennelier Ink and Calligraphy (125g/m2)
  • Fabriano Tecnico (240g/m2)
  • transotype® Perfect Colouring Paper (250g/m2)
  • Fabriano Bristol (250g/m2)
  • Fabriano Mixed Media (250g/m2)
  • Lana Calligraphie (250g/m2)
  • Fabriano Studio Watercolor (200g/m2)
  • Fabriano Artistico 300g (300g/m2)
  • Schoellershammer Fine Art / Reflex Mix Media (300g/m2)

Ohuimmat paperit

kuva3 (1)

  • transotype® Bleedproof Marker Pad (70g/m2)
  • Schoellershammer Fine Art / Reflex layout / (75g/m2)

Tekniikastani johtuen minulla oli ennakkoluuloja ohuimpia paperilaatuja kohtaan. Oletin papereiden vettyvän heti läpi tai muistuttavan bulkkitulostuspapereita tunnultaan. Ilokseni olin väärässä: paperit kestivät tussauksen ja maltillisen vesiväripinnan. Molemmille oli mukavaa tussata, mutta erityisesti Layout ansaitsee erityismaininnan sileydessään. Käyttäisin näitä luonnosteluun tai tekstaamiseen.

testi vesivaripaperi transotype Bleedproof Marker Pad

Transotype® Bleedproof Marker Pad (70g/m2)

kuva5 Reflex layout

Schoellershammer Fine Art / Reflex layout / (75g/m2)

Kalligrafiapaperit

kuva6

  • Sennelier Ink and Calligraphy (125g/m2)
  • SLana Calligraphie (250g/m2

En ollut koskaan nähnytkään kalligrafiapapereita ja jösses sentään mikä löytö! Ohuempi Sennelierin paperi toisti jännittävällä tavalla nestemäisten vesivärien testini ja Calligraphie kesti ison vesimäärän ilman rypyn ryppyä.

kuva7 Sennelier

Sennelier Ink and Calligraphy (125g/m2)

kuva8 Lana

Lana Calligraphie (250g/m2)

Tosin onnistuin syövyttämään paksumman pintaa hidasteella niin, että vasemmalla puolella näkyy paperihippusia. Annettakoon se anteeksi, kun tahattomat hippuset näyttävät niin tunnelmallisilta. Näin on käynyt hidasteen kanssa minulle aikaisemminkin, eli saattoi johtua vain huolimattomasta maalarista.

Käyttäisin etenkin Lanan paperia sekatekniikkaani, joskin välimuotokokoinen lehtiö askarruttaa A3-originaaliin tottunutta piirtäjää. Lehtiön koko selittyy mukana tulevalla viivoitinsivulla, mikä on tosissaan tekstaavalle piirtäjälle kullanarvoinen.

Sileät tekniset paperit

kuva9

  • Fabriano Tecnico (240g/m2)
  • Fabriano Bristol (250g/m2)
  • transotype® Perfect Colouring Paper (250g/m2)

Olen piirtänyt suurimman osan sarjakuvistani Fabrianon Bristolille, mitä aikaisemmin käytin saman puljun Tecnicoa. Vaihdoin Tecnicosta Bristoliin valkoisemman sävyn ja rypyttömämmän lopputuloksen perässä.

Molemmat Fabrianon papereista ovat mainioita tussaamiseen, mutta lammikoituvat pystysuunnassa jonkin verran maalatessa. Tämä ominaisuus vaikeuttaa skannaamista, mutta on ymmärrettävää ei-huokoiselle paperille. Olen tottunut ilmiöön ja käytän sitä osana tyyliäni.

kuva10 Tecnico

Fabriano Tecnico (240g/m2)

kuva11 Bristol

Fabriano Bristol (250g/m2)

kuva12 transotype

transotype® Perfect Colouring Paper (250g/m2)

Jos olisin aloitteleva tai ensijaisesti musteterää käyttävä piirtäjä, suosittelisin kokeilemaan Tecnicoa tai Bristolia. Transotypen paperia taas suosittelisin ennemmin piirtäjälle, joka tussaa ja värittää markereilla mutta ei maalaa. Pinta reagoi vesivärilotraukseeni aavistuksen hylkivämmin kuin Fabrianot.

Sekatekniikkapaperit

kuva13

  • Fabriano Mixed Media (250g/m2)
  • Schoellershammer Fine Art / Reflex Mix Media (300g/m2)

En ollut harkinnutkaan sekatekniikkapapereita aikaisemmin niiden rakeisen pinnan vuoksi. Oletin terätussaamisen olevan hankalaa karkealla pinnalla, mutta ennakkoluuloni oli hieman liioiteltu. Toki viivasta tulee erilainen ja terä tökkää helpommin, mutta kokonaisilme palkitsee syvyydellään: molemmille maalattujen värien sävyt erottuvat kauniin rasterisina.

kuva14 Mixed media Fabriano

Fabriano Mixed Media (250g/m2)

kuva15 Reflex

Schoellershammer Fine Art / Reflex Mix Media (300g/m2)

Näistä kahdesta tykästyin enemmän Fabrianon valkoisempaan ja aavistuksen sileämpään paperiin, jolle mieluusti piirtäisin sarjakuvia. Kumpikaan papereista ei rypistynyt kuivuessaan, vaikka vesimäärä oli aikamoinen.

Akvarellipaperit  

kuva16

  • Fabriano Studio Watercolor (200g/m2)
  • Fabriano Artistico 300g (300g/m2)

Sekatekniikkapapereiden tapaan mielsin myös akvarellipaperit sopimattomiksi sarjakuvien tekoon. Ja taas yllätyin: terätussaaminen ei ollut liian hankalaa huokoisille pinnoille, vaikkakin viiva hieman pehmenee skarpeimmasta mahdollisesta.

Näiden paperien kanssa uskaltaisin lotrata ja pyyhkiä loputtomiin. Maalaaminen tuntui hitaalta, minkä syy on looginen: vesivärejä oli helpompi hallita huokoisilla pinnoilla. Jälki (ja minun huitomiseni) ei ole läheskään niin kaoottista kuin mihin olen tottunut.

Testatut akvarellipaperit ovat sileitä.

kuva17 Studio

Fabriano Studio Watercolor (200g/m2)

kuva18 Artistico

Fabriano Artistico 300g (300g/m2)

Tekisin näille kuvituksia tai sarjakuvaa, joissa tavoittelen rauhallista tunnelmaa, selkeästi toisistaan erottuvia värikenttiä tai kun paperin pitäisi kestää huomattava vesimäärä.

Hiplaa paperia ja uskalla kokeilla

Jos kuvaukseni tuntuivat kryptisiltä, varmin tapa löytää sopiva paperi on mennä hypistelemään. Suuntaa siis esimerkiksi Temperaan ja tunnustele eri laatuja. Pohdi, miten piirustusvälineesi liikkuu paperin pinnalla. Saako huokoisen paperin pinta näkyä vai haluatko sarjakuvallesi täysin sileän lopputuloksen? Pohdi etukäteen, miten toivoisit väritystekniikkasi imeytyvän paperiin. Jos useampi vaihtoehto houkuttaa, kysy myyjän mielipidettä.

Joskus sopiva paperi voi löytyä sattumalta – varsinkin jos on yhtä uraantunut pässinpää kuin kirjoittaja. Ilman tätä testiä tuskin olisin huomannut kalligrafia- tai sekatekniikkapapereita, joita aion käyttää jatkossa Bristolin rinnalla. Huomaan ennakkoasenteideni perustuneen arvostettuun perinteiseen teknikkaan, josta omani jääräpäisesti poikkeaa. Perinteisesti sarjakuvien mustetussaus ja väri on toteutettu eri originaaleille, jotta alkuperäinen tussaus pysyy aina tallessa. Mutta minä haluan lotrata ja leikkiä tussatun mustan päällä, vaikka valintani johtaa arvaamattomaan lopputulokseen. Pidän ongelmanratkaisusta, johon tekniikka minua ajaa: etsin tahattomista sotkuista tunnelmia, varjoja ja päähenkilön tunnetiloja, jotka kuljettavat tarinaa. Millainen vesiväritekniikka on sinun juttusi?

Mikäli vesivärilitkut, -sotkut ja -lammikot ovat myös sinun juttusi, hyödyt varmasti seuraavasta postauksestani, jossa perehdymme Temperan vesivärivalikoimaan.

Viivi Rintanen on sarjakuvataiteilija, Hulluussarjakuvia-blogin luoja ja yksinomaan sarjakuvaraiteelle luistunut kuvataideopettaja. Hän aikoo lotrata vesiväreillä sarjakuviaan niin pitkään kuin ”hullu” on haukkumasana.

Sarjakuvablogit.comin toimintaa tukee taiteilijan tavaratalo Tempera. Temperalla on myymälä osoitteessa Uudenmaankatu 16, Helsinki sekä verkkokauppa. Myymälästä Suomen sarjakuvaseuran jäsenkortilla 10–20 % alennus tuotteista.

Tempera.com/shop

Linkki: Sarjisbloggaajan vesiväritesti, osa 2: Vesivärit

pienmainos
pienlehtimainos

Mainosta sarjakuvaasi tässä!
http

Sarjakuvablogit.comin toimintaa tukee taiteilijan tavaratalo Tempera. Temperalla on myymälä osoitteessa Uudenmaankatu 16, Helsinki sekä verkkokauppa.

Suomen laajin valikoima laadukkaita piirustus- ja taiteilijaintarvikkeita! Myymälästä Suomen sarjakuvaseuran jäsenkortilla 10–20 % alennus tuotteista.

Tempera.com/shop

6 days ago
RT @sarjakuvaseura: Kuukauden sarjakuvablogi: väbäjäbä
”Sarjisbloggaus on tuonut mulle varmuutta tehdä erilaista sarjakuvaa ja kokeilla ain…
MakedoniaTre photo
banaani
mainos
Suomen sarjakuvaseura ry
Suomen sarjakuvaseura ry14 hours ago
Janne Torisevan Valas ja Hanna Gustavssonin Yölapsi Suomen Kuvalehden arvioissa.

"Toriseva rikkoo kerrontaa komeasti uni- ja hourejaksoilla, jotka petaavat lopun yllätystä, jota ei alkuperäisestä teoksesta löydy. Valaat ja niiden kodin, meren, hän kuvaa kunnioittavasti, arvostaen ja kauniisti. Valas on huipputeos."

"Yölapsi (Sammakko, suom. Elias Lahtinen) on Hanna Gustavssonin (s. 1985) vuoden 2013 parhaana sarjakuvana palkittu esikoisteos, joka kurkistaa rohkeasti mutta todentuntuisesti teinityttöjen maailmaan. Mitään ei näytä tapahtuvan, mutta kuitenkin kaikki. Gustavssonin mustavalkoiset piirrokset isonenäisine hahmoineen ovat rujoudessaan virkistävän omintakeisia. Kirjasta tehtiin elokuva vuonna 2017."


http

Sarjakuvablogit.com on Suomen sarjakuvaseuran 2008 perustama ilmainen palvelu, johon voi perustaa oman sarjakuvablogin. Sivusto on kehitetty erityisesti kuvapainotteisia blogeja ajatellen, ja muokkausmahdollisuuksia on paljon. Voit ehdottaa mielenkiintoista blogia Kuukauden blogiksi. Sivustoa pyöritetään vapaaehtoisvoimin ja otamme mielellämme vastaan myös apua WordPress-pohjaisen sivuston kehittämisessä.

Tiimin ja Suomen sarjakuvaseuran tavoitat osoitteesta info@sarjakuvaseura.fi.
Ongelmatilanteissa ota yhteyttä palvelun ylläpitäjään osoitteessa webmaster@sarjakuvaseura.fi.

Käyttöehdot
Sarjainfo

Suomen sarjakuvaseura ry
Sarjakuvakeskus
Porthaninkatu 9
00530 Helsinki
info@sarjakuvaseura.fi

Liity Suomen sarjakuvaseuraan! Liittymällä saat Sarjainfo-lehden kotiisi sekä jäsenkortin ja rahanarvoisia etuja. Samalla tuet suomalaista sarjakuvaa. Jäsenenä voit myös perustaa sarjakuvablogin tänne! sarjakuvaseura.fi